Rail forwarding software eisen
Stijgende transportvolumes, verstopping van wegen en klimaatverandering zijn grote uitdagingen, zowel binnen Europa als wereldwijd. De Europese commissie heeft als doel gesteld dat vanaf 2050, voor afstanden groter dan 300 km, voor 50% gebruik wordt gemaakt van alternatieven voor wegvervoer. Rail forwarding is hierbij een goede optie. In vergelijking met wegtransport kan het enorme volumes aan met een vele malen lagere CO2 uitstoot.
Dat zijn mooie kansen voor forwarders maar dat betekent nog niet dat de sector er ook al klaar voor is. Wereldwijd, maar ook in de EU, zijn grote verschillen in beleid met betrekking tot goederenvervoer per spoor. Dat brengt een hoop administratie en kosten met zich mee wat afschrikkend kan werken. Het is dan ook niet vreemd dat er verschillende initiatieven en subsidies uit de grond zijn gestampt om de modal shift naar spoorvervoer te vereenvoudigen en zo het marktaandeel te vergroten. Zoals zo vaak speelt ook technologie hier een grote rol. In deze blog gaan we in op de software innovaties waarmee rail forwarding efficiënter wordt.
Interoperabiliteit
Binnen de EU bestaat de TAF TSI, de regulatie van de functionele en technische standaarden voor het uitwisselen van informatie tussen infrastructuur managers, spoorvervoerders en andere stakeholders. Hierdoor kunnen alle systemen met elkaar samenwerken en data uitwisselen. Het gaat hierbij onder andere over real-time inzicht in vracht en trein, marshalling (rangeren) en allocatiesystemen, factureringssystemen, het management van multimodaal transport en de productie van elektronische documentatie.
Het is dan ook essentieel dat de software waarmee u uw rail forwarding activiteiten organiseert hier goed mee om gaat. Bijvoorbeeld door uitgebreide integratie en koppelmogelijkheden in de software in te bouwen. Bijvoorbeeld met portals.
Rail forwarding over de zijderoute
De nieuwe zijderoute geeft u als forwarder een extra optie voor transport van en naar China. Waar luchttransport snel maar erg kostbaar is en zeetransport voordelig is maar erg lang duurt, biedt railtransport een mooie middenweg.
De nieuwe zijderoute biedt kansen voor de internationale handel, toch staat niet iedereen binnen de logistieke sector te trappelen om er gebruik van te maken. Bij nieuwe kansen komen namelijk ook nieuwe uitdagingen kijken. Zo verschillen bijvoorbeeld de locomotieven tussen Rusland-China en Europa-China. Hierdoor bent u verplicht een extra tussenstop te maken om te wisselen van locomotief. Dit brengt extra administratie met zich mee en vergroot de kans op vertraging.
Gelukkig is er een eenvoudige oplossing. Steeds meer forwarders digitaliseren de activiteiten. Zij nemen een systeem in gebruik dat hen in staat stelt om van tevoren routes te definiëren. Alle deadlines waar het transport aan moet voldoen nemen zij op in het systeem, zoals order datum, geplande datum en actuele datum. Toch ergens vertraging? Dan maakt het systeem een incident aan waar u een notificatie van ontvangt zodat u hier direct op kunt inspelen. De gehele route en eventuele notificaties kunt u gemakkelijk, digitaal, communiceren.
Eén centraal dossier voor rail forwarders
Forwarden met rail vraagt vaak om meer administratie dan weg- of zee transport. Er is nog veel verschil tussen regelgeving binnen verschillende landen en dat vraagt om een nauwkeurig en overzichtelijk dossier. Adaption heeft het FMS zo opgebouwd dat u vanuit één centraal dossier het volledige transport kan aansturen. Alle benodigde documentatie kan ook eenvoudig in het transport opgenomen worden, zoals douanedocumentatie, vrachtbrieven, certificaten van de machinist, vergunningen en facturatie.
Track & Trace
Uw wagon of container wordt de gehele route gevolgd door de Track & Trace functie van het FMS systeem. Dit zorgt ervoor dat u ten alle tijden op de hoogte bent van de locatie van uw goederen. De waardes binnen een container worden ook vaak gemeten, zoals de temperatuur of hoeveelheid gas. Het systeem houdt dit voor in de gaten en maakt een incident met notificatie aan als hier onverwachte veranderingen in voorkomen.
Ratemanagement van railoperators
Verschillende railoperators hebben verschillende tarieven. Zeker als u internationaal uw goederen via het spoor wil vervoeren, bijvoorbeeld via de nieuwe zijderoute, is nauwkeurig tarievenbeheer cruciaal. Adaption begrijpt dat en heeft er daarom voor gezorgd dat u verschillende contracten binnen één dossier kunt opnemen. Zo houdt u overzicht op de order, prijzen en opbrengsten.
Gevaarlijke goederen en railforwarding
Binnen Nederland bestaat het goederenvervoer per spoor voor ongeveer 10% uit gevaarlijke stoffen. Adaption heeft er daarom voor gezorgd dat de software is uitgerust voor de opslag, registratie en transport van gevaarlijke goederen. De gevaarlijke stoffen tabel is een mooi voorbeeld, de laatste versies van de codes zijn namelijk als stamdata beschikbaar in het systeem. Hierdoor kunt u eenvoudig de standaard overnemen. Vaste velden zijn onder andere: ADR/RID, UN no, Class, Classification code, labels, packing group, transport category en tunnel restriction code. Daarnaast kan het systeem de taal van de omschrijving aanpassen waardoor op de documentatie, zoals het CMR, de goederen altijd in de juiste taal zijn omschreven.
Douaneprocessen rondom rail forwarding
Als u internationaal goederen vervoert heeft u te maken met de douane. Of het nou om transport over weg, water, lucht of rail gaat, de software van Adaption ondersteunt de processen rondom douane aangiftes. Wanneer u een dossier aanmaakt, voert u de routes en tarieven in, het systeem heeft vervolgens door dat het gaat om internationaal transport en meldt het transport automatisch aan bij de douane. Dit wordt vervolgens allemaal centraal geregistreerd in het dossier.
Rail forwarding kansen benutten?
Rail forwarding kent grote uitdagingen maar ook grote kansen. Met het FMS van Adaption kunt u uw route flexibel indelen en een nauwkeurig dossier bijhouden. Bent u benieuwd of het FMS van Adaption aansluit bij uw activiteiten? Neem gerust contact op of bekijk onze FMS pagina!
Andere artikelen speciaal voor u geselecteerd
Logistieke trends 2021
Door de grote uitdagingen in 2020 ondervinden veel logistieke bedrijven meer druk dan ooit om mee te bewegen met de markt. Alleen door mee te bewegen met de markt kunnen bedrijven de concurrentie voorblijven. Daarom nemen wij u in deze blog mee in de top 10 logistieke trends verwacht voor 2021.
Portals: voor een geïntegreerde Supply Chain
Communicatie tussen ketenpartners neemt in rap tempo toe. Ketensamenwerking wordt dan ook steeds belangrijker. Portals spelen daarin een grote rol. Wat voorheen via e-mail en telefoon ging kan nu veelal geautomatiseerd via portals. In deze blog gaan we in op de portals en de voordelen die zij kunnen bieden.
Voordelen van een logistiek Rate-management tool
Vaak komt het nog voor dat transporttarieven in Excel lijsten zijn opgenomen of zelfs ad-hoc via de telefoon of e-mail besproken worden. Dat kost tijd, overzicht en uiteindelijk ook geld. Gelukkig is er een makkelijke oplossing, namelijk de logistiek Rate-management Tool. In deze blog gaan wij in op de mogelijkheden en voordelen die u kunt behalen door gebruik te maken van deze slimme software oplossing.