Logistieke trends
Logistieke trends voor 2019
Wat gaat 2019 brengen voor de logistieke sector? Gaan robots nog meer werk van ons overnemen en welke rol speelt technologie in het algemeen? Blijft de arbeidsmarkt kampen met een tekort aan werknemers of komt hier verandering in? Wordt er wat gedaan aan de gekte rondom pakketten bestellen en afleveren? En de onderbetaalde werknemers? Het zijn vragen die vandaag de dag spelen binnen de logistieke sector. Hieronder een vooruitblik op het komende jaar aan de hand van vijf trends.
1. Afname groei transport en logistieksector
Volgens de prognose van het ING Economisch Bureau zal de transport en logistieksector minder hard groeien in 2019. Vorig jaar was de groei nog 3% en in 2019 zal dit gemiddeld 2% zijn. Dit betekent dat er nog steeds een groei te zien is maar wel in mindere mate. Een oorzaak voor deze afname is de afnemende groei bij opdrachtgevers in de bouw, industrie en detailhandel. Desondanks blijft het druk in de logistieke dienstverlening, wegtransport en het pakketvervoer. Logistieke dienstverleners boeken een structurele groei door de bovengemiddelde groei van de e-commerce markt in Nederland. Een gevolg hiervan is dat onder andere Nederland aantrekkelijk blijft als vestigingsplaats voor Europese distributiecentra.
2. Groei van connectiviteit
Een van de trends die zich volgend jaar nog meer zal ontwikkelen is connectiviteit. Alles moet met elkaar verbonden zijn, zowel in de privé als in de zakelijke omgeving. “In 2019 zullen steeds meer voertuigen, berijders en klanten in het logistieke proces realtime verbonden zijn met kantoor en elkaar.” zegt René de Jong, Sales Director Benelux bij TomTom Telematics. Door deze voertuigconnectiviteit kunnen logistieke spelers makkelijker beslissingen nemen voor hun klanten en bedrijfsvoering. De verstedelijking zorgt er mede voor dat connectiviteit nog belangrijker zal worden. Dit in combinatie met de noodzaak om bedrijfsprocessen milieubewuster in te richten zal de distributie nog gedifferentieerder plaatsvinden. Exponentiële connectiviteit zorgt ervoor dat logistieke bedrijven hier succesvol op kunnen in spelen.
Uit ons onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid van logistieke software is gebleken dat communicatie tussen keten partners ontzettend belangrijk is in de logistieke sector. 79% van de respondenten geeft aan het belangrijk tot zeer belangrijk te vinden dat logistiek software over een Customer Portal beschikt om zo met klanten te kunnen communiceren.
3. Dynamisch prijsbeleid
Voor 22.00 uur besteld, morgen al in huis. Veel websites hebben de lat de laatste jaren steeds hoger gelegd voor zichzelf als het aankomt op het afleveren van pakketten. De klant wil zijn bestelling nog zo laat mogelijk plaatsen en verwacht het de volgende dag al in huis. Dit zijn eisen waaraan lastig kan worden voldaan waardoor medewerkers zelfs ‘s nachts moeten gaan werken. Daarnaast zijn er nog de piekmomenten zoals kerst waarbij er zoveel besteld wordt dat bedrijven het niet meer aankunnen.
Een oplossing is er volgens experts wel, dynamische prijsmodellen waardoor piekmomenten beter verspreid worden. De klant kan zijn pakket nog steeds ’s avonds laten bezorgen maar betaald hier meer geld voor dan een levering in de ochtend. Daarnaast kunnen pakketbezorgers de prijs aanpassen aan het seizoen, weekdag of kloktijd.
Deze aanpak zorgt er voor dat consumenten die minder waarde hechten aan een snelle bezorging, minder zullen betalen als zij hun pakket op voordelige momenten laten leveren. Voor het bedrijf betekent dit een verbetering op het gebied van duurzame levering. In 2019 zullen een aantal innovatieve bedrijven een pilot beginnen rondom dynamische prijsmodellen.
4. Robotisering in distributiecentra
Door de krapte op de arbeidsmarkt worden bedrijven in de logistieke sector gedwongen om steeds creatiever te denken. Zo heeft Albert Heijn onlangs een volautomatisch distributiecentrum voor kruidenierwaren opgeleverd in Zaandam. Een goed voorbeeld wat laat zien dat arbeidskrachten vervangen kunnen worden door robots. In distributiecentra worden vandaag de dag vaak robots ingezet ter vervanging van ‘normale’ werknemers. Robots zijn goedkoper en ze verhogen de productiviteit in de logistieke sector. Toch zullen robots niet alle banen overnemen, veel administratieve banen zullen verdwijnen maar er komen ook banen bij zoals het ontwikkelen van algoritmes voor deze robots. In 2019 zullen er nog meer geautomatiseerde distributiecentra in gebruik worden genomen zoals die van supermarktorganisatie Spar.
Een praktisch voorbeeld van het automatiseren van logistieke processen voor verladers is de inzet van een Transport Management Systeem speciaal ontwikkeld voor Verladers. Dit TMS is een aanvulling op bestaande ERP-systemen en reduceert handmatige data-entry en automatiseert voor 100% de dockplanning.
5. Verduurzamen
In 2030 moet de CO2-uitstoot in Nederland met 49 procent gereduceerd zijn. Dat is een flinke afname en hoe gaan we dit behalen? Als we nog even van onze aarde willen genieten, moeten we er beter voor gaan zorgen. De logistieke sector heeft door het gebruik van motorvoertuigen een grote impact op het milieu. De uitstoot van de voertuigen heeft effect op de luchtkwaliteit en het klimaat. Deze vervuiling kan verminderd worden door het gebruik van zuinige transportmiddelen en het gebruik van alternatieve brandstoffen en aandrijftechnieken. Een mooi voorbeeld hiervan is de eerste elektrische truck in Nederland die in gebruik is genomen door Jumbo. De vrachtwagen heeft een bereik van 100 kilometer en zal vanuit het distributiecentrum in Veghel winkels bevoorraden. Jumbo wil hiermee de impact op het milieu door hun producten en bedrijfsvoering zo klein mogelijk maken.
Een andere manier is efficiënter vervoer. De logistieke markt is een dynamische en veeleisende markt die nooit stil staat. Doormiddel van de digitalisering wordt het steeds makkelijker om de ketenactiviteiten te organiseren. Een voorbeeld van een oplossing die hierbij kan helpen is het TMS Systeem van Adaption. Hierdoor heeft u grip op alle activiteiten binnen het transport en kunt u het vanuit een centraal systeem beheren en uitvoeren. Hierdoor wordt het vervoer efficiënter en kunt u gemakkelijk inspelen op de vraag van de klant.
Bent u klaar voor de logistieke trends 2019?
Bij Adaption houden we trends en ontwikkelingen in de markt nauwlettend in de gaten. Door op bovenstaande trends in te spelen zorgen we dat onze software meebeweegt met de markt. Zodat u uw concurrenten voor kunt blijven door met een modern systeem te werken. Bent u benieuwd of onze software bij u past? Neem gerust contact op
Logistieke trends
De logistieke markt is constant in beweging. Om onze klanten optimale service te bieden, houden wij de ontwikkelingen scherp in de gaten zodat ook wij meebewegen met de markt.