5 tips om logistieke kosten te verlagen!
Door Ronald Korporaal, directeur Adaption
Logistieke kosten worden een steeds hogere uitgave voor verladers. De praktijk laat zien dat deze transportkosten eenvoudig gereduceerd kunnen worden, denk bijvoorbeeld aan het automatiseren van de meest voorkomende logistieke processen. Voor producenten zijn dit vaak de processen die te maken hebben met uitbesteden van transporten, het herhaaldelijke e-mail en telefoonverkeer, veel handmatige data invoer en de inefficiëntie rondom de dockplanning. In deze blog geef ik 5 tips om als verlader de transportkosten te verlagen.
Tip 1: Reduceer handmatige data-entry
U en uw collega’s zijn waarschijnlijk veel tijd kwijt aan het handmatig invoeren en verwerken van data in verschillende systemen of zelfs documenten zoals Word en Excel. Wanneer u uw logistieke kosten wilt verminderen is het belangrijk dat u ook uw handmatige data-entry reduceert. Handmatige data invoer kost veel tijd en de kans dat data foutief wordt ingevoerd is erg groot. Slaat u alle beschikbare data centraal op in één systeem? Dan bent u altijd verzekerd van de juiste data. Alle systemen die u gebruikt, zoals bijvoorbeeld uw ERP-systeem, kunnen dan gekoppeld worden en onderling de data naar elkaar uitwisselen.
Tip 2: Minimaliseer telefoon- en e-mailverkeer
Naast handmatige data-entry wordt er binnen de logistiek nog veel gebeld en gemaild. Uit onderzoek van Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers blijkt dat e-mailverkeer zorgt voor stress op de werkvloer. 39 procent van de respondenten gaf aan dat ze per dag één tot twee uur bezig zijn met de verwerking van hun e-mail. Voor mensen in de logistieke sector is dit waarschijnlijk nog veel meer. 42 procent geeft ook aan dat deze verstoringen echt afleiden van hun “echte” werkzaamheden die van toegevoegde waarde zijn voor de organisatie.
Webportals voorkomen overbodig telefoon- en e-mailverkeer. Door middel van deze portals, bijvoorbeeld een Carrier en Customer Portal, kunnen verladers en vervoerders heel eenvoudig met elkaar communiceren. Gegevens kunnen via de webportals met elkaar uitgewisseld worden en komen direct op de juiste plek in het systeem te staan.
Tip 3: Vergelijk continu vervoerders op logistieke kosten
Een andere manier om uw logistieke kosten te reduceren is door de beste vervoerder te selecteren die de goederen bij uw klanten aflevert. Om de beste vervoerder te kunnen selecteren is een vergelijking maken de eerste stap. Vergelijk vervoerders met elkaar op basis van de juiste criteria om zo een keuze te maken welke het beste geschikt is voor de zending.
Tip 4: Blijf continu het logistieke proces verbeteren
Een bekende quote van Charles Darwin is: “It is not the strongest of species that survives but the most adaptable”. Op deze manier kijk ik ook samen met onze klanten naar hun logistieke processen. Richt uw processen efficiënt in, zodat ze snel aangepast kunnen worden op nieuwe marktstandaarden en veranderende marktvraag. Er kunnen vervolgens logistieke kosten bespaard gaan worden, omdat onnodige activiteiten uit het proces geëlimineerd worden. Medewerkers houden op die manier meer tijd over om zich bezig te houden met activiteiten die daadwerkelijk toegevoegde waarde leveren.
Tip 5: Maak gebruik van dockplanning
De laatste tip om uw logistieke kosten te reduceren, is door gebruik te maken van dockplanning. Dockplanning in combinatie met tijdssloten zorgen ervoor dat er geen onnodige wachttijden meer zijn. Transporteurs, klanten en leveranciers kunnen door middel van webportals zelf slots reserveren wanneer zij goederen of producten willen komen laden en/of lossen. Piekbelastingen in het warehouse zullen worden teruggedrongen zodat de laad en los momenten evenredig over de dag verdeeld kunnen worden.
Ook uw logistieke kosten verlagen?
Adaption heeft een TMS Systeem voor verladers ontwikkeld met als doel logistieke kosten te reduceren en processen te optimaliseren. Meer weten? Neem gerust contact!
Over de auteur
Ronald Korporaal is medeoprichter van Adaption Business Software. Na zijn studie Technische Bedrijfskunde aan de TU in Eindhoven heeft hij als Software Architect implementaties begeleidt bij verschillende logistieke bedrijven. Ronald is zeer geïnteresseerd in bedrijfsprocessen en het optimaal inrichten van logistieke systemen.
Andere artikelen speciaal voor u geselecteerd
Logistieke trends 2021
Door de grote uitdagingen in 2020 ondervinden veel logistieke bedrijven meer druk dan ooit om mee te bewegen met de markt. Alleen door mee te bewegen met de markt kunnen bedrijven de concurrentie voorblijven. Daarom nemen wij u in deze blog mee in de top 10 logistieke trends verwacht voor 2021.
Gebruiksvriendelijk WMS dat met u meegroeit.
Als bedrijf met een warehouse heeft u te maken met verschillende uitdagingen. Of u nu een starter bent, een grote of kleine organisatie, u wilt grip hebben op de warehouse activiteiten. In deze blog gaan we in op het WMS van Adaption en hoe deze helpt uw warehouse activiteiten op een eenvoudige manier kunt efficiënt kunt inrichten.
Efficiënt freight forwarden met een eenvoudig FMS
Als forwarder/expediteur hebben uw klanten hoge verwachtingen van u, het moet goed, snel en als het even kan, ook nog goedkoop. Dus gaat u aan de slag om de beste prijs te vinden, bij de beste transporteur. Een goed systeem automatiseert een groot deel van de processen, voorkomt fouten en zorgt dat u efficiënter kunt werken. In deze blog gaan we in op de voordelen van een eenvoudig FMS.