5 digitalisatietips voor verladers
De logistieke sector is de laatste jaren steeds meer aandacht gaan besteden aan digitalisatie. Uit onderzoek van Evofenedex blijkt dat 80% van de logistiek managers vindt dat data en digitalisering een essentieel onderdeel vormt voor de toekomst van logistieke ondernemingen. En toch blijkt dat dezelfde managers hun eigen digitalisering en datagebruik een 6.1 geven. Hoogste tijd dus om actie te ondernemen en van die 6.1 een 8+ te maken! In dit artikel geven we u als 5 digitalisatietips voor verladers om meer grip te krijgen op uw logistieke processen met behulp van software en data.
Tip 1: Breng het logistieke proces in kaart
Ga nooit digitaliseren om het digitaliseren. Breng eerst uw logistieke proces in kaart en onderzoek daarna waar u winsten kunt behalen. Iedere organisatie kent een ander proces met bijbehorende activiteiten, maar op hoofdlijnen zijn er voor veel verladers een aantal “verborgen” efficiëntie slagen te behalen. Denk hierbij aan:
- Optimalisatie dockplanning
- Betere communicatie met leveranciers en klanten met betrekking tot transporten
- Geautomatiseerd boekingsproces
Tip 2: Zoek een goede IT partner
Zoek een goede IT partner die mee kan denken, mee kan bewegen en de techniek op orde heeft zodat u zich kan focussen op uw core business. Het is belangrijk bij het kiezen van een IT partner om te kijken naar de werkwijze. Wanneer zij efficiënt te werk gaan kan uw bedrijf ook een efficiënt aanpak realiseren. Samen zal er gekeken worden hoe er meer bereikt kan worden tegen lagere kosten. Een IT partner kan daarnaast uw bedrijf voorzien van de nieuwste technologie wat uw bedrijf ook weer aantrekkelijk maakt voor nieuwe werknemers.
Tip 3: Verzamel data voor nu en in de toekomst
Uit het onderzoek van Evofenedex blijkt dat slechts één op vier bedrijven gebruikt maakt van real-time data en 44% van historische data. Ons advies is om al vroeg te beginnen met het verzamelen van data. Data kan achteraf altijd gebruikt worden om logistieke processen te analyseren. Op basis van deze uitkomsten kunnen logistieke activiteiten in de toekomst verbeterd worden en incidenten kunnen worden voorkomen. Lees hier een voorbeeld van hoe HOYER data inzet om meer grip te krijgen op hun logistieke activiteiten.
Tip 4: Ga slim communiceren met ketenpartners
Samenwerken in de supply chain is nog nooit zo belangrijk geweest voor verladers. Er zijn verschillende manieren waarop gecommuniceerd en samengewerkt kan worden. Populaire communicatiemiddelen van verladers zijn nog steeds e-mail en de telefoon. De administratie rondom deze communicatie wordt vaak nog bijgehouden in losse Excelbestanden. Dit kost niet alleen veel tijd maar het verhoogt ook nog eens het risico dat belangrijke informatie verloren gaat. Ons advies is om deze communicatie te stroomlijnen door inzet van webportals. Communicatie verloopt via één centraal systeem, data wordt automatisch verzameld en op een veilige plaats opgeslagen. Op basis van de verzamelde informatie kan er snel en eenvoudig beslissingen genomen worden. Om snel en veilig data uit te wisselen kan er gebruik worden gemaakt van EDI. Dit zorgt ervoor dat verschillende systemen gekoppeld worden. Data uitwisseling wordt hiermee gestandaardiseerd en vindt plaats op een vast moment, zonder het versturen van foutgevoelige mails.
Tip 5: Gooi het roer niet in één keer om
Heeft u de logistieke processen in kaart gebracht en wilt u daadwerkelijk een digitaliseringsslag gaan maken, gooi dan niet het roer in één keer om. Als verlader maakt u gebruik van een ERP-systeem. Dit systeem dekt ongeveer 90% van al uw bedrijfsactiviteiten. Het is daarom niet nodig om heel uw ERP-systeem te vervangen. Er zijn verschillende logistieke softwareoplossingen beschikbaar die uw logistieke proces ondersteunen én een koppelingsmogelijkheid hebben met uw bestaande ERP-systeem. Een voorbeeld hiervan is ons Transport Management Systeem voor Verladers. Met TMS software voor verladers krijgt u meer inzicht in binnenkomende en uitgaande transporten en worden klanten op basis van real-time data tijdig geïnformeerd over de status van hun bestellingen. Lees meer over het Transport Management Systeem voor Verladers.
Wilt onze digitalisatietips voor verladers toepassen?
Wilt u meer informatie over Transport Management Software speciaal voor Verladers? Neem gerust contact met ons op en dan maken we van die 6.1 samen een 8+!
Lees meer over ‘Data en digitalisering in de logistiek’ op de website van Evofenedex.
Andere artikelen speciaal voor u geselecteerd
Logistieke trends 2021
Door de grote uitdagingen in 2020 ondervinden veel logistieke bedrijven meer druk dan ooit om mee te bewegen met de markt. Alleen door mee te bewegen met de markt kunnen bedrijven de concurrentie voorblijven. Daarom nemen wij u in deze blog mee in de top 10 logistieke trends verwacht voor 2021.
Gebruiksvriendelijk WMS dat met u meegroeit.
Als bedrijf met een warehouse heeft u te maken met verschillende uitdagingen. Of u nu een starter bent, een grote of kleine organisatie, u wilt grip hebben op de warehouse activiteiten. In deze blog gaan we in op het WMS van Adaption en hoe deze helpt uw warehouse activiteiten op een eenvoudige manier kunt efficiënt kunt inrichten.
Efficiënt freight forwarden met een eenvoudig FMS
Als forwarder/expediteur hebben uw klanten hoge verwachtingen van u, het moet goed, snel en als het even kan, ook nog goedkoop. Dus gaat u aan de slag om de beste prijs te vinden, bij de beste transporteur. Een goed systeem automatiseert een groot deel van de processen, voorkomt fouten en zorgt dat u efficiënter kunt werken. In deze blog gaan we in op de voordelen van een eenvoudig FMS.