Doel: leveren van toegevoegde waarde?!
Als logistieke dienstverlener en verlader wil je zoveel als mogelijk waarde toevoegen aan het proces van je klanten en je eigen organisatie. En je eigen werkzaamheden zo eenvoudig en betrouwbaar als mogelijk uit kunnen voeren. En snel, want de termijnen waarbinnen aanbiedingen uitgebracht moeten worden en beslissingen worden genomen worden steeds korter. De informatie op basis waarvan offertes worden afgegeven moet actueel en betrouwbaar zijn. En de redenen om bepaalde partijen wel of niet uit te nodigen voor een tender of het uitbrengen van een spot prijs moeten onderbouwd zijn. Naast dit alles heeft de logistieke wereld te maken met een rijke verzameling van verschillende soorten documenten, diverse regelgeving met betrekking tot de karakter eigenschappen van goederen etc. Ook deze elementen van het logistieke proces wil je snel en eenvoudig ondersteund zien in de dagelijkse werkzaamheden en in de applicaties die je hierbij gebruikt.
Betrouwbare informatie
Wanneer je als expediteur in onderhandeling gaat met een klant over een jaarovereenkomst of een eenmalige spot prijs dan is het belangrijk dat de basis informatie betrouwbaar is. Hiervoor is het belangrijk dat continue en geautomatiseerd de actuele tarieven van rederijen en transporteurs ingelezen kunnen worden in de offerte applicatie Onafhankelijk van het formaat (CSV, XML etc.) waarin deze aangeleverd worden.
In het verleden werd er krampachtig gedacht over het op een toegankelijke manier delen van deze informatie. Maar ook vervoerders zien nu de trend dat als je hierin niet mee te gaat, de kans dat je niet wordt meegenomen in aanbiedingen toeneemt. Transparantie en het delen van informatie is noodzakelijk om de concurrentie positie te behouden.
Als verlader wil je op basis van de juiste criteria, snel en eenvoudig, die partijen uitnodigen voor het uitbrengen van een aanbieding die echt passen bij de zending. Deze zogenaamde vendor rating, die is gebaseerd op diverse criteria, is inmiddels terecht een dagelijkse behoefte van veel organisaties die zich bezig houden met logistiek.
Logistieke Control Tower (LCT)
HET woord van dit moment in Logistiekland. Schijnbaar de oplossing voor alles dat ons zorgen geeft. Om een snel inzicht krijgen in de afwijkingen op de verwachtingen (zgn. management by exception) biedt dit zeker meerwaarde. Maar zonder de juiste in- en externe oplossingen op het gebied van data integratie, TMS, WMS, Offertes etc. is de informatie onvolledig en daarmee onbetrouwbaar.
De essentie, de echte waarde, zit in de inhoud, de transactie gerelateerde gegevens. De basis gegevens voor het invoeren van transacties moeten 100% betrouwbaar zijn. Naast de vastlegging in het bronsysteem speelt de kwaliteit van de uitwisseling van gegevens tussen applicaties, klanten en leveranciers hierin een heel belangrijke rol. Om dit direct goed te kunnen realiseren is een gedegen voortraject belangrijk. Hierin worden wensen, mogelijkheden en scenario’s door gesproken samen met alle betrokken ketenpartners. Op basis van deze aanpak wordt de kans op een succesvol project en een langdurige samenwerking significant verhoogd.
De zoektocht naar een betrouwbare oplossing en partner
De basis voor een succesvol implementatie project ligt dus in het vinden van een betrouwbare partner die mee gaat denken met het vormgeven en ontwikkelen van een passende oplossing. Meestal is dat een standaard oplossing die naar behoefte wordt geoptimaliseerd en in andere gevallen is een maatwerk applicatie de beste keuze. In dat laatste geval wordt er wel zoveel als mogelijk gebruik gemaakt van standaard elementen om de oplossing samen te stellen. Steeds vaker zal er sprake zijn van een elders gehoste of cloud oplossing. Maar er is om diverse redenen nog steeds behoefte aan on premise geïnstalleerde applicaties.
Een betrouwbare oplossing en partner kenmerken zich o.a. door de volgende elementen:
-
de wijze waarop de samenwerking vanaf het allereerste begin wordt vorm gegeven
-
de technische en functionele kwaliteit van de geleverde standaard oplossingen, optimalisaties en maatwerk applicaties
-
de kenmerken van de onderliggende ICT infrastructuur (on premise, SaaS, PaaS, IaaS etc.)
-
de volwassenheid van de samenwerking tussen alle betrokken in- en externe partners
-
de prijsstelling en investering passen bij de toegevoegde waarde en het moment waarop die wordt gerealiseerd
Een betrouwbare en professionele partner leeft zich in in het denkproces van haar klant, de zogenaamde customer journey. Een echte partner stelt de juiste vragen, luistert, denkt mee en komt vervolgens met opties voor de vormgeving van de optimale oplossing. Best passend bij de organisatie, de scope van het project en het beschikbare budget. Met respect voor bestaande partnerships en de rol van de interne ICT afdeling. Door open te communiceren worden, op basis van de juiste afwegingen en argumenten, de beste keuzes gemaakt.
De dagelijkse praktijk voor Adaption!
Vanaf het moment van de oprichting, ruim 7 jaar geleden, heeft Adaption voor zichzelf bepaald dat zij:
-
Met een open vizier ieder gesprek in gaat met prospects en klanten
-
Alleen degelijke en betrouwbare oplossingen ontwikkelt (functioneel en technisch)
-
Complementair wil zijn; zoveel als mogelijk samenwerkt met bestaande (ICT) partners en afdelingen van klanten
-
Met haar oplossingen een aantoonbare toegevoegde waarde wil leveren aan haar klanten
-
Kosten in rekening brengt die passend zijn voor de toegevoegde waarde en het moment waarop die wordt geleverd
Quotator
De offerte- en ordermanagement tool die aan alle hiervoor beschreven uitgangspunten voldoet, is de offerte tool van Adaption, Quotator genaamd. Deze standaard oplossing ondersteunt het volledige order proces vanaf de aanvraag tot en met de facturatie van alle kosten. Een eerste impressie van deze oplossing krijgt u via onze Quotator pagina.
Meer informatie?
Wilt u meer weten over onze manier van werken of over de Quotator? Neem gerust contact op. Wij vertellen u er graag meer over! Of vraag geheel vrijblijvend een demo aan!
Andere artikelen speciaal voor u geselecteerd
Logistieke trends 2021
Door de grote uitdagingen in 2020 ondervinden veel logistieke bedrijven meer druk dan ooit om mee te bewegen met de markt. Alleen door mee te bewegen met de markt kunnen bedrijven de concurrentie voorblijven. Daarom nemen wij u in deze blog mee in de top 10 logistieke trends verwacht voor 2021.
Gebruiksvriendelijk WMS dat met u meegroeit.
Als bedrijf met een warehouse heeft u te maken met verschillende uitdagingen. Of u nu een starter bent, een grote of kleine organisatie, u wilt grip hebben op de warehouse activiteiten. In deze blog gaan we in op het WMS van Adaption en hoe deze helpt uw warehouse activiteiten op een eenvoudige manier kunt efficiënt kunt inrichten.
Efficiënt freight forwarden met een eenvoudig FMS
Als forwarder/expediteur hebben uw klanten hoge verwachtingen van u, het moet goed, snel en als het even kan, ook nog goedkoop. Dus gaat u aan de slag om de beste prijs te vinden, bij de beste transporteur. Een goed systeem automatiseert een groot deel van de processen, voorkomt fouten en zorgt dat u efficiënter kunt werken. In deze blog gaan we in op de voordelen van een eenvoudig FMS.