Portals: voor een geïntegreerde Supply Chain
Binnen de logistiek worden steeds hogere eisen gesteld. Dat begrijpen we bij Adaption als geen ander. Communicatie tussen ketenpartners neemt dan ook in rap tempo toe. Voorheen werden zaken vaak geregeld via de e-mail of telefoon maar we zien steeds vaker dat portals een grotere rol gaan spelen. Dat is ook niet vreemd, door te communiceren via portals kunt u een groot deel van de communicatie automatiseren en dat levert een aanzienlijke efficientieslag op. De vele e-mails die nu vaak tussen transporteur en expediteur verstuurt worden overgenomen door eenvoudige processen in het systeem. Hierbij kunt u ook denken aan transportdocumenten, douanedocumenten, foto’s, productsheets en meer, die u vervolgens eenvoudig aan het dossier kunt koppelen. In deze blog gaan we in op de mogelijkheden van de portal en de voordelen die dat op kan leveren.
Ketentransparantie met portals
Zoals eerder gezegd, nemen de eisen binnen de logistiek toe. Steeds vaker verwachten klanten transparantie in orderstatus, voorraad en facturen. Als u deze transparantie niet kunt bieden loopt u één stap achter op veel van uw concurrenten. Met de klantportal biedt u uw klant overzicht en inzicht in de voor hun relevante data. Door filters toe te passen kunnen zij exact inzien waar zij op dat moment naar zoeken. U kunt hierbij denken aan wanneer een partij is ingeslagen, mutaties, historie, facturen en meer.
Integreer uw vestigingen in één portal
Als u te maken heeft met meerdere locaties dan is het mogelijk om hen toegang te geven tot de locatieportal. Afhankelijk van het functieprofiel en locatieprofiel kan gefilterd worden op de verschillende locaties of op alle locaties. Op deze manier kunt u op eenvoudige wijze iedere locatie toegang geven in de voor hen relevante data. Daarmee kunnen de verschillende vestigingen eenvoudig overzicht bewaren over hun eigen data en WMS zonder dat het overkoepelende overzicht van alle locaties uit het oog verloren wordt.
Web invoer biedt meerwaarde voor u en uw klant
Met een portal geeft u uw klant ook de mogelijkheid om zelf een aantal zaken in te voeren. Bij een transportaanvraag kan de transporteur zelf bijvoorbeeld een prijs via het systeem invoeren waarop u weer kunt reageren met een tegenbod. Met de webform functionaliteit biedt u uw klant meerwaarde door hen de mogelijkheid te geven om rechtstreeks orders in te schieten, transporten aan te kondigen, documenten uit te wisselen, bevestigingen te ontvangen, de uitvoering te volgen en meer.
Documenten uitwisselen
In de Portal kunt u eenvoudig logistieke documenten uitwisselen die vervolgens automatisch aan het juiste dossier worden gekoppeld. Hiermee wordt de communicatie via e-mail en telefoon drastisch verminderd waardoor beide partijen meer tijd overhouden om te spenderen aan de core business.
Integratie met bestaande portals
Vaak wordt er al gewerkt met bestaande online portals. Deze kunnen eenvoudig in het systeem geïntegreerd en gekoppeld worden. Hierdoor staat uw systeem in verbinding met alle webforms. Alle data wordt centraal uitgewisseld en automatisch aan het dossier gekoppeld waardoor u het overzicht behoudt en uw klanten en leverancier volledige transparantie kunt bieden.
Handig berichten- en notificatiesysteem
Via het slimme berichten systeem kunt u nu berichtjes sturen om dingen af te stemmen of documenten uit te wisselen. Deze berichten blijven bewaard in het dossier zodat alles op een centraal punt terug te vinden is. De portal beschikt ook over een notificatiesysteem. Van tevoren kan ingesteld worden welke notificaties gewenst zijn. Dit notificatiesysteem is zowel voor u als uw klant beschikbaar. Uw klant heeft zo bijvoorbeeld inzicht wanneer een partij is ingeslagen en u kunt een notificatie stellen als uw klant een order invoert. Zo lopen alle stromen via één kanaal wat vele malen efficiënter werkt. Het scheelt voor beide partijen namelijk een hoop telefoongesprekken en e-mails.
Meer informatie?
Ketensamenwerking wordt steeds belangrijker binnen de logistieke sector. Met de portal van Adaption bent u ervan verzekerd dat u op efficiënte wijze met uw klanten kan samenwerken.
Bent u benieuwd of de portal van Adaption aansluit bij uw behoeften? Neem gerust contact op. Wij vertellen u er graag meer over! Of vraag geheel vrijblijvend een demo aan!
Andere artikelen speciaal voor u geselecteerd
Logistieke trends 2021
Door de grote uitdagingen in 2020 ondervinden veel logistieke bedrijven meer druk dan ooit om mee te bewegen met de markt. Alleen door mee te bewegen met de markt kunnen bedrijven de concurrentie voorblijven. Daarom nemen wij u in deze blog mee in de top 10 logistieke trends verwacht voor 2021.
Gebruiksvriendelijk WMS dat met u meegroeit.
Als bedrijf met een warehouse heeft u te maken met verschillende uitdagingen. Of u nu een starter bent, een grote of kleine organisatie, u wilt grip hebben op de warehouse activiteiten. In deze blog gaan we in op het WMS van Adaption en hoe deze helpt uw warehouse activiteiten op een eenvoudige manier kunt efficiënt kunt inrichten.
Efficiënt freight forwarden met een eenvoudig FMS
Als forwarder/expediteur hebben uw klanten hoge verwachtingen van u, het moet goed, snel en als het even kan, ook nog goedkoop. Dus gaat u aan de slag om de beste prijs te vinden, bij de beste transporteur. Een goed systeem automatiseert een groot deel van de processen, voorkomt fouten en zorgt dat u efficiënter kunt werken. In deze blog gaan we in op de voordelen van een eenvoudig FMS.